החוק הישראלי קובע, כי כלב הוא "רכוש" של בעליו, ולכן, יש לבסס את בעלותכם על הכלב שלכם.
כן, אנחנו יודעים שזה מוזר לכם, כי גם אנחנו מתייחסים לכלב כאל בן משפחה ולא כאל "רכוש". אבל היות והחוק הישראלי מחייב קביעת בעלות על כלב, במקרים בהם אימצתם כלב באופן מסודר (באחת מהעמותות או מחברים) או שאימצתם את הכלב בצורה לא מסודרת (כשאינכם מכירים את בעליו הקודמים או שאינכם יודעים אם היה כזה בכלל), מבחינה החוקית, תצטרכו לבצע העברת בעלות, כדי שהכלב שאימצתם יהיה רשום כ"שלכם" (כלומר, על שמכם). בנוסף לחובה החוקית לביצוע העברת בעלות, יש לפעולה זו גם סיבה פרקטית חשובה לא פחות – במקרה שהכלב ילך לאיבוד, או, שחס וחלילה, יקרה לו כשאינכם בקרבתו ניתן יהיה לסרוק את הכלב (שירות הניתן חינם כמעט בכל מרפאה וטרינרית), ועל פי נתונים על שבב המושתל תחת עור העורף של הכלב – להגיע אליכם.
העברת בעלות וכתב ויתור
כשאינכם מכירים את בעליו הקודמים של הכלב, תצטרכו, ראשית, לחפש צ'יפ (שבב). לשם כך, תוכלו להתקשר אל מרפאה וטרינרית הסמוכה למקום בו מצאתם את הכלב לצורך סריקת השבב. הנתונים שעל השבב (במידה וקיים אחד כזה) מאפשרים לכם לבדוק כיצד קוראים לכלב ועל שם מי הוא רשום.
ברוב המקרים, אם המדובר בבעלים אחראי, הנתונים שעל השבב יספקו לכם גם את מספר הטלפון העדכני של הבעלים. בצורה זו תוכלו לוודא שהכלב שמצאתם לא ברח, אבד או נגנב מבעליו. בחלק מהמקרים הללו, המדובר בכלב שבעליו מתגעגעים אליו ומחפשים אחריו, כך שאמנם, לא תוכלו לאמץ את הכלב הזה ספציפית, אבל תוכלו להתנחם בזה שהשבתם את הכלב לבית שאוהב אותו. במקביל, אם החוויה עשתה לכם חשק לאמץ כלב, גם לגשת לעמותה הקרובה ולאמץ כלב, שהוא, בוודאות, חסר-בעלים.
מצאתם כלב - מה עכשיו?
במקרים אחרים, בעלי הכלב שמצאתם לא יהיו מעוניינים בו ויסכימו להעביר את הבעלות החוקית עליו אליכם. במקרה כזה, תצטרכו, מהאספקט החוקי, לדווח למרכז הארצי לרישום כלבים (שבמאגר שלו נעזרים וטרינרים ומרפאות וטרינריות לצורך איתור בעלות על כלבים בעלי צ'יפ).
זהו תהליך פשוט הכולל שלושה צעדים:
בשלב הראשון, מלאו טופס העברת בעלות המכיל את פרטי המוסר (הבעלים הנוכחיים של הכלב) ופרטי מקבל הכלב (אתם). את הטופס הריק, תוכלו להוריד מכאן. זכרו, נדרשות חתימות של שני הצדדים.
את הטופס המלא, שלחו לשני הווטרינרים הרשותיים – הווטרינר הרשותי של אזור המגורים בו גר הבעלים הקודם והווטרינר הרשותי של אזור מגוריו של בעלי הכלב החדש. את אמצעי הקשר אליהם תוכלו למצוא באתר הרשמי של משרד החקלאות. חשוב לדעת, כי יש לצרף צילומי תעודות הזהות של שני הצדדים לטופס המלא והחתום. רצוי גם לצרף את הרישיון האחרון לאחזקת כלב שברשותו של הבעלים הקודם (אולם אין חובה רשמית לכך).
התשלום עבור אגרת רישוי לרשות המקומית על ידי הבעלים החדשים (אתם!) יתבצע בזמן העברת הבעלות על הכלב (או, במקרים אחרים – בעת מתן חיסון הכלבת).
לאחר שתסיימו למלא את השלבים הללו, מזל טוב, הכלב הפך לשלכם באופן רשמי!
דבר חשוב נוסף:
בעת יצירת הקשר עם בעליו הקודמים של הכלב, רצוי מאד לבקש את פרטי הווטרינר שאצלו הכלב טופל בעבר. כך, תוכלו להמשיך את הטיפול בכלב אצלו, או, לחילופין, לפנות אליו לצורך קבלת תיקו הרפואי של הכלב, בכדי ליצור המשכיות של המעקב הבריאותי והמעקב אחר החיסונים לצורך יצירת רצף חיסוני. את התיק הרפואי שקיבלתם תוכלו להעביר לווטרינר או למרפאה הווטרינרית שבהם בחרתם לטפל בכלב החדש שלכם.
אם ברצונכם לקרוא מעט יותר על החיסונים שאותם כלבים צריכים לקבל (לא על פי החוק, אלא על פי הצורך בהגנה המושלמת ביותר לכלבכם), תוכלו לעשות זאת באמצעות ביקור במאמרים קודמים שכתבנו.
צוות המרפאה תמיד זמין עבורכם לכל שאלה או יעוץ. מבטיחים להעניק את הטיפול הטוב והמקצועי ביותר עבור חיית המחמד שלכם. מוזמנים להתקשר אלינו להתייעצות בטלפון 09-9572267 או לשלוח ווטסאפ אל המספר 058-445-2100.